Romwest Euro

NOU:RECONDITIONARE TURBINE

Jante

Jante de oțel și jante de aliaj

Jante de oțel

Jantele de oțel
Jantele din oțel conving prin robustețea lor și, de obicei, prin prețurile mai mici. Acestea sunt produse din oțel laminat de înaltă rezistență și sunt adesea compuse din mai multe părți, cum ar fi: baza jantei și discul roții. Componentele sudate între ele sunt în cele din urmă acoperite cu vopsea și sunt astfel considerate deosebit de rezistente la condițiile drumului și la murdărie.
Faptul că jantele din oțel sunt, de obicei, mult mai ieftine decât cele din aluminiu este bine cunoscut, dar adesea se uită faptul că există și alte avantaje care vorbesc în favoarea unei jante din oțel. Janta din oțel convinge în primul rând prin robustețea sa, mai ales iarna, când este expusă la umiditate, noroi și sare de drum. Un alt mare avantaj este faptul că jantele din oțel sunt mult mai ușor de reparat. O reparație este mai rapidă (și, prin urmare, mai ieftină) și este adesea posibilă atunci când o jantă din aluminiu nu mai poate fi utilizată (exemplu: deteriorare de bordură).
Un aspect important de la început: dacă aspectul nu joacă un rol atât de important pentru dumneavoastră și nu aveți dorințe speciale în materie de design, atunci jantele din oțel, semnificativ mai simple, pot fi echipamentul de bază potrivit pentru dumneavoastră.
  • Avantajele jantelor din oțel
  • mai ieftine
  • mai puțin sensibile la impact
  • extrem de robuste
  • mai stabile decât jantele din aluminiu
  • nu necesită la fel de multă întreținere
  • în unele cazuri, au șanse mai bune de reparare
 
Jantele de aliaj
Jante de aliaj

antele continuă să fie unele dintre cele mai populare și mai bine vândute piese auto alături de anvelope. Acestea sunt, de obicei, fabricate din aluminiu în procesul de turnare. Cuprul și fierul pe care adesea le conțin fac janta mai stabilă fără a aplica mai multă greutate. Greutatea mai mică a unei jante din aluminiu (spre deosebire de cea a unei jante din oțel) este motivul pentru care aceasta este adesea denumită jantă din aliaj. În cele din urmă, jantele din aliaj sunt prevăzute cu o vopsea specială făcând aspectul acestora  deosebit de popular printre iubitorii de mașini.
 Prețul jantelor din aliaj depinde în primul rând de modelul de jantă, de dimensiunea și structura acesteia. Jantele simple turnate sunt printre cele mai ieftine, în timp ce jantele forjate sunt cele mai scumpe de pe piață. Jantele din aliaj din mai multe piese, care servesc la interschimbabilitatea pieselor individuale și au avantajul că piesele sparte pot fi înlocuite cu ușurință, costă în medie mai mult decât cele dintr-o singură bucată.
Jantele din aliaj îmbunătățesc aspectul unei mașini - dar necesită, de asemenea, o îngrijire corespunzătoare. Spre deosebire de jantele cromate, totuși, jantele din aliaj sunt foarte ușor de curățat. Puțină apă și săpun sunt de obicei suficiente pentru a face ca "bijuteriile mașinii" să strălucească din nou. În cazul în care jantele sunt murdărite în mod încăpățânat de praful de frână sau de murdăria de pe șosea, cel mai bine este să folosiți detergenți speciali și perii pentru jante.
În cazul în care jantele din aliaj suferă deteriorări, de exemplu, urme adânci de zgârieturi, lovituri sau adâncituri, curățarea nu este, desigur, suficientă. Specialiștii pot evalua dacă merită o reparație și, în cele mai multe cazuri, repară pur și simplu daunele. În cazul fisurilor, însă, de obicei, doar înlocuirea ajută.
  • Avantajele jantelor din aluminiu
Există multe motive pentru a vă echipa mașina cu jante din aliaj. Jantele din aliaj au multe de oferit - și nu numai din punct de vedere vizual. Dacă lăsați la o parte aspectul , există și alte motive care vorbesc în favoarea jantelor din aluminiu:
  • Răcirea îmbunătățită a frânelor
  • Reducerea greutății întregului vehicul
  • Economii de combustibil datorită greutății reduse a jantei
  • Mai mult confort la condus

Jante de aliaj sau de oțel?
În rândul fanilor de mașini, există o dezbatere aprinsă în jurul întrebării jantei. Cei care investesc în jante din aliaj investesc în primul rând în aspectul deosebit și în avantajele legate de greutate. Modelele de jante din aliaj sunt diverse și  realizate pentru toate gusturile. Jantele din aluminiu sunt, de asemenea, mai ușoare decât cele din oțel și pot avea un efect pozitiv asupra consumului de combustibil datorită reducerii greutății. Greutatea mai mică duce la următorul cuvânt cheie, confortul suspensiei: materialul poate absorbi mai bine șocurile.
Aceste criterii de decizie sunt adesea considerate PUNCTELE PLUS atunci când vine vorba de jantele din aliaj. Pe lângă preferințele personale, există însă și alți factori de luat în considerare. De exemplu, atunci când vine vorba de condițiile vremii sau de stilul de condus, trebuie să știți că jantele din aluminiu se pot deteriora mai repede decât cele din oțel în cazul unor condiții rutiere nefavorabile sau al unor manevre neîndemânatice. Acest lucru se datorează pur și simplu faptului că aluminiul este mult mai moale decât oțelul și, prin urmare, poate fi îndoit sau zgâriat mai ușor.
Jantele din oțel sunt în general considerate o variantă mai ieftină și mai robustă. Unii șoferi preferă jantele din oțel în sezonul rece, deoarece se tem să nu deterioreze aluminiul prin coroziunea cauzată de intemperii. Dar presupunerea generală conform căreia jantele din aliaj nu sunt potrivite pentru anvelopele de iarnă este acum considerată depășită. Și în această privință, tehnologia și compoziția materialelor s-au îmbunătățit semnificativ, astfel încât acum există jante din aliaj acoperite cu pulbere care compensează acest dezavantaj de sensibilitate datorită stratului protector suplimentar.
În orice caz, trebuie să rețineți că nu orice jantă se potrivește pe orice mașină. Faptul că un anumit set de jante este omologat pentru mașina dumneavoastră depinde de informațiile din certificatul de înmatriculare al vehiculului. Lățimea jantei, numărul de prezoane, diametrul sunt doar câteva dintre valorile care trebuie să se potrivească.

Caracteristicile unei jante
Exemplu :  8Jx17 5x112 H2 ET30
  • Lățimea interioară a jantei: în exemplul de mai sus 8 – este exprimată în inch și se masoară între marginile jantei, acolo unde intră anvelopa.
  • Profilul jantei: în exemplul de mai sus litera J – arată profilul jantei, adica suprafața pe care se așează anvelopa. Majoritatea jantelor de turism moderne au profilul J, iar mașinile 4x4 au în general profilul JJ.
  • Diametrul jantei: în exemplul de mai sus 17 – se masoară dintr-o parte în alta a suprafeței exterioare a jantei, trecând și prin centrul jantei. Diametrul jantei este exprimat in inch și este identic cu diametrul anvelopei care se montează.
  • Număr de prezoane: în exemplul de mai sus 5 - numărul de găuri pe care le are janta trebuie să fie identic cu numarul de prezoane pe care le are butucul roții. Se poate întâmpla ca același tip de masină să aibă versiuni de roți cu număr diferit de prezoane și este bine să fii atent la acest aspect.
  • PCD (pitch circle diameter): în exemplul de mai sus 112 - reprezintă diametrul în milimetri al unui cerc imaginar care are centrul în mijlocul găurii centrale și trece prin centrul găurii fiecărui prezon.
  • Prinderea unei jante: este formată din numărul de prezoane și valoarea PCD-ului. În exemplul de mai sus, prinderea este 5x112.
  • Cocoașa jantei: în exemplul de mai sus H2 – este un cod care arată numărul și specificul cocoașelor de pe profilul jantei.
  • ET (Einpresstiefe in germana, offset in engleza): în exemplul de mai sus 30- este distanta în milimetri de la linia centrală a jantei până la suprafața de montare a jantei, acolo unde face contact cu fuzeta
 

Cum se măsoară corect gaura centrală a jantei?
 
Cum să măsurați singur gaura centrală a jantelor din oțel și aluminiu? Ce trebuie să faceți dacă gaura centrală este mai mare decât diametrul jurnalului jantei? De ce este atât de importantă alegerea corectă a roții?
 
Roțile sunt unele dintre cele mai importante elemente ale unei mașini. Datorită lor, mașina se poate mișca și frâna. Acestea sunt, de asemenea, concepute pentru a absorbi și a atenua sarcinile dinamice care apar ca urmare a impactului denivelărilor asupra drumului.
Roata unei mașini este formată din două elemente de bază: o jantă (oțel, aluminiu sau aliaj) și o anvelopă. Jantele sunt formate din două elemente – jantă și disc. Selectarea corectă a jantei auto este extrem de importantă pentru siguranța la volan. Atunci când alegeți o jantă pentru o anumită mașină, trebuie luați în considerare o serie de parametri. Una dintre cele mai importante este gaura centrală a jantei. Măsurarea diametrului său este extrem de importantă. Diametrul orificiului central (gaura de centrare) este exprimat în milimetri.
 

De ce este atât de importantă gaura de centrare a jantei?
 
Orificiul central al jantei (gaura de centrare) vă permite să potriviți cu precizie janta (oțel sau aluminiu) cu butucul mașinii. Este necesară o potrivire perfectă între jantă și butuc:
 
Dacă gaura centrală a jantei este prea mică - nu va fi posibilă montarea jantei pe butuc.
Dacă deschiderea centrală a jantei este prea mare - vibrațiile vor apărea în timpul conducerii. Vibrațiile au un impact negativ asupra confortului la condus. În plus, acestea vor accelera uzura suspensiei și a pieselor de direcție.
 
Gaura centrală a jantei are un diametru diferit la diferiți producători auto. Acest lucru se datorează faptului că fiecare dintre ei își folosește propriile butuci de roată. De exemplu, gaura centrală standard a jantei la mașinile Fiat Group măsoară 58,1 mm, la mașinile Volkswagen Group 57 mm și la vehiculele Mercedes de 66,5 mm.
 
Din acest motiv, înainte de a cumpăra jante noi pentru modelul de mașină, ar trebui să măsurați cu atenție gaura centrală din jante. Cel mai bine este dacă acestea sunt jante din fabrică, utilizate de producătorul auto la primul ansamblu.
 

Cum să măsurați independent și corect gaura centrală a jantei?
 
Tot ce ai nevoie este un șubler obișnuit. Dispozitivul de măsurare trebuie să fie pe deplin operațional pentru a obține cel mai bun rezultat posibil al măsurării. Poate fi un șubler standard sau unul modern, cu afișaj electronic.

 
  • Așezați mașina pe o suprafață dreaptă, pavată, de preferință asfalt, beton sau pavată.
  • Aplicați frâna de mână.
  • Slăbiți șuruburile sau piulițele (în funcție de tehnologia utilizată) fixând roata pe butuc. O cheie de roată trebuie utilizată pentru slăbire.
  • Ridicați mașina folosind un cric .Cricul trebuie plasată în locul specificat de producătorul mașinii. Este marcat pe pragul mașinii (cu un decupaj sau un tampon metalic special).
  • Deșurubați șuruburile sau piulițele care fixează roata la butuc.
  • Dezasamblați roata.
  • Folosind un șubler, măsurați diametrul orificiului central în locurile marcate (marcajele sunt situate pe jantă). Marcajele vă permit să măsurați cu precizie diametrul.


Inele de centrare a roților
 
Dacă gaura centrală a jantei este prea mică, nu se poate face nimic. Janta nu poate fi montată pe butuc. Cu toate acestea, dacă gaura centrală a jantei este mai mare decât diametrul jurnalului butucului, se poate utiliza un inel de centrare. Datorită acestuia, veți putea să vă potriviți perfect janta și să evitați vibrațiile inutile și periculoase în timpul conducerii. Inelul de centrare este un element din plastic sau aluminiu. Inelul de centrare este instalat între butuc (pivotul butucului) și jantă (în orificiul de centrare).
 
Selectarea corectă a jantelor este deosebit de importantă pentru siguranța la volan, astfel încât să se măsoare întotdeauna cu precizie diametrul orificiului de centrare. Într-o situație în care șoferul dorește să cumpere jante non-originale, este necesar să se utilizeze inele de centrare.
 
Pare complicat? Vă invităm la cel mai apropiat showroom Premio, unde experții noștri vă vor ajuta în alegerea jantelor potrivite pentru mașina dvs. sau vă vor diagnostica starea jantelor mașinii dumneavoastră.